Čínská čtvrť

Chinatown

Nicholsonův Jake Gittes je specifickým typem soukromého „očka“. Nepije, nestřídá ženy, je tak trochu bulvární celebritou a známou postavou společenského života Los Angeles. Narušování vyšetřování bývalých kolegů od policie je pro něj zábavným sportem a drobnou pomstou za šrámy na duši získané během vlastní policejní kariéry. Mistrovství Nicholsonova výkonu spočívá v tom, že po celou dobu děje filmu z jeho gest, pohybů a pohledů cítíme, že se přes veškerý cynismus zároveň modlí, aby neudělal stejnou chybu jako „tenkrát“ v Čínské čtvrti. Například když si všimne pigmentové skvrny v oku Evelyn, anomálie, která je předzvěstí zbloudilé kulky. Díky svým bystrým smyslům zaregistruje napoprvé i vodítko k Mulwrayově vraždě, které je všem na očích, ale kvůli příchodu osudové femme fatale na scénu mu nedokáže věnovat dostatečnou pozornost. Jeho instinkty a intuice jsou ve srovnání s ostatními postavami filmu neporovnatelné. Je zmíněnou celebritou a místním klaunem. Trik spočívá v tom, že pod tímto ochranným zabarvením je Jake klaunem bílým a osamělým – bytostně noirovým. Jeho nečekaně hysterický výbuch v lazebnickém salonu nás hned na začátku filmu upozorní na to, že Jake postrádá mocenské zázemí, kterým disponují jeho soupeři. A zároveň tuší (i přes Nicholsonův suverénní křivý úsměv), že toto rozložení sil nedokáže zvrátit. Přesto se vlastním krédem „Let sleeping dogs lie“ řídit nedokáže.

Polanského dva největší projekty v Hollywoodu, Čínskou čtvrť a Rosemary má děťátko dělí propast šesti let, během kterých Hollywood i sám Polanski prošli radikální proměnou. Jedna věc zůstává stejná – i přesto, že Polanski pravidelně překračuje natáčecí plán, Paramount zůstává trpělivý, protože jeho bossové jsou nadšení z promítání denních prací. Je důležité zmínit, že Polanski přitom nenavazuje na poetiku filmu noir zdaleka tak estetizovaně jako například o dekádu později Ridley Scott v Blade Runnerovi. S výjimkou hudby Jerryho Goldsmithe a retro stylizovaných úvodních titulků se ocitáme v klasickém detektivním příběhu. Archetypy nenavazují na konvence noirového žánru, ale spíše na incestuální archetypy biblické a antické nebo ty, které známe z novinových titulků doby aféry Watergate. Vzhledem k Watergate získává Towneova zápletka týkající se nedostatku vody a jejího odkloňování z různých pozemků kvůli podvodným machinacím i mírně satirický podtón. Nehledě na to, že jde také o až surrealistický námět upomínající na počátky Polanského evropské filmové kariéry.

Žánr

Drama, Film-Noir, Krimi, Mysteriózní, Thriller

Délka

131 min.

Rok výroby

1974

Režisér

Roman Polanski

Účinkují

Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling, James Hong, Roman Polanski, Richard Bakalyan, Noble Willingham, Jesse Vint, Rance Howard, Roy Roberts, Lee de Broux, Belinda Palmer, Paul Jenkins, Beulah Quo, Nandu Hinds, George Justin